Blogbejegyzés Hasznos tanácsok

Néhány szó a terhességi cukorbetegségről

terhességi cukor

A terhességi cukorbetegség – meg úgy általában a bármilyen cukorbetegség -, nincs elég komoly súllyal az emberek fejében. A táplálkozásunkkal kapcsolatban sokkal megengedőbbek vagyunk magunkkal szemben, így jellemzően az első reakció ebben az esetben is a tagadás. Aztán jön az alkudozás. 

Mivel magam is érintett voltam ebben az állapotban, teljesen jól emlékszem az első reakciómra. Meg a másodikra is. 
Aztán az első felháborodásom után elkezdtem bújni a netet, elolvastam minden elérhető irodalmat a témában és nem volt számomra kétséges a továbbiakban, hogy be kell tartani a diétát. A lehető legszigorúbban. Mert a tét nem kicsi.

Ebben a cikkben annyira szuperül, közérthetően, egészen olvasmányosan sikerült összefoglalni terhességi diabetesz lényegét, azt, hogy miért kell nagyon komolyan venni ezt az állapotot, hogy ennek fejtegetésébe nem is fogok bele. Olvassátok itt el a maga teljességében: http://www.babanet.hu/publ/cukor.htm

Ellenben megemlítenék egy elgondolkoztató statisztikai adatot a fent említett cikkből.
“Az inzulin felfedezése előtt az anyák egyharmada és a magzatok 80%-a nem élte túl a terhességet, ma, megfelelő szűrés és hozzáértő kezelés mellett az egészségesen születés esélye azonos a nem betegek esélyeivel!”

Szerintem már ez is bőven elegendő ahhoz, hogy komolyan vegyük ezt az állapotot.

Jellemzően mindenki, így én is attól rettentem meg, hogy koplalnom kell és még csak finom sem lesz.
Ehhez képest életem egyik legnagyobb ajándéka volt, hogy megismertem a 160 gr-os diétát. Én még azelőtt olyan jóllakott soha nem voltam. Néha azon szűköltem fel, hogy “már megint ennem KELL!”.
Naponta 6-szor, 3 óránként változatosan táplálkozni eleinte komoly felkészülést, tervezést és bevásárlást igényelt. De a diéta keretei között olyan elképesztő finom és laktató ételeket tanultam meg készíteni, hogy egy percig nem bántam, hogy diétáznom kell.

Ebben komoly segítséget jelentett, hogy egy kedves ismerősöm meghívott a legszuperebb facebook csoportba, ahol cukorproblémával küzdők százai osztják meg a személyes tapasztalataikat, sikerélményeiket és persze a jobbnál kitűnőbb receptjeiket. És nem utolsó sorban zéró toleranciát hirdetnek a diétát illetően.

Számos kitűnő blog segíti most már a terhességi cukorral küzdő kismamákat, amik a leghitelesebb forrásból táplálkoznak, hiszen írójuk maga is vagy inzulinrezisztens vagy a cukorbetegség valamely formáját birtokolja.
Zseniális receptek találhatóak itt a péksüteményektől kezdve egészen a csokikrémes emeletes tortáig és hogy a képhez is kapcsolódjak, a cukormentes jeges finomságokig, amikből akár 3 kövér gombócot is meg lehet enni alkalmanként. 

Néhány személyes kedvencem:
http://afonyamamora.blogspot.com/
http://160gramm.hu/
https://www.mindenmentes.hu/2012/02/mennyi-is-az-a-napi-160g-szenhidrat/

Az első terhelés alkalmával a diagnózis negatív lett. Majd mikor néhány héttel később a gyermek méretében hirtelen beállt egy addig nem tapasztalt növekedés, a megismételt terheléses vérvizsgálat már terhességi cukorbetegséget mutatott ki.
A diéta megkezdése után megállt a súlynövekedésem, ellenben a gyermek tömege továbbra is egyenletesen nőtt. Így igazából én magam már a várandósság ideje alatt elkezdtem fogyni.
A szülés után, a gyermekágyi szakaszban nem igazán volt esélyem a diétát teljesen betartani, de az alapanyagcserét, a cukormentességet megtartottam.
Azóta is igyekszem a diéta alapelveinek megfelelően étkezni, így a szülés óta kényelmesen leadtam 10 kg-ot mindenféle koplalás és a fogyókúrákra jellemző általános rossz hangulat nélkül.
A diéta valóban egy jó szokássá válik. Én életminőségbeli szintlépésnek élem meg. Mivel szinte mindent ehetek, ihatok, amit korábban szerettem, csak kicsit másképp, így nincs bennem veszteség érzet.

A diéta alapjainak betartása minden terhességi cukros kismamának ajánlott a szülés után is, mert ez az állapot az előszobája egy későbbi kettes típusú cukorbetegség kialakulásának.

A szülés utáni gyerekágyas időszakban, a szoptatás időtartama alatt kb. 20 gr szénhidráttal érdemes megemelni a napi adagot, de ezt mindenképpen érdemes dietetikussal egyeztetni.

(Galla-Korodiny Vanda)

Kép: https://static.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2015/11/pregnant-mother-problems-comics-illustrations-kos-og-kaos-37__605.jpg

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?